Vogezen en Elzas 20 Jul - 03 Aug 06:

20 Jul 06: De woord bij de daad gevoegd en na nog enkele kleine aanpassingen gedaan te hebben aan de camion zijn we dan vertrokken richting France. De eerste 200Km verlopen vlotjes enkel in de bergen is het een beetje kreunen maar dat komt vooral door de slechte spreiding tussen de vierde en de vijfde versnelling die veel te groot is en dat resulteert erin dat je dan maar tegen max. 50 Km/h naar boven kan sukkelen. Iets voor Luxemburg komen we in een gigantische file terecht; aan de wegenwerken zijn er drie vrachtwagens op mekaar ingereden waar er enkel één rijstrook beschikbaar was met alle gevolgen van dien. Drie uur later is alles getakeld maar ondertussen is het al zo laat geworden dat het niet meer de moeite loont om nog veel verder te rijden en we besluiten dan ook om een slaapplaats in de buurt te zoeken.   Het wordt een rustig camperplaatsje waar we in contact komen met twee Engelsen die een reis doorheen Europa aan het doen zijn voor maar liefst zeven jaar. Het werd een gezellige avond met een biertje en een snackje.

21 Jul 06 gaat het verder richting Frankrijk, de trip verloopt zonder noemenswaardige problemen en we komen dan ook al snel aan de voet van de Vogezen, de volgende stopplaats is een camperplaats langs het water in het dorpje Baccarat. Eerst een kleine wandeling gemaakt en 's avonds gaan we dan gezellig een hapje eten in de plaatselijke pizzeria. Het is vandaag wel drukkend warm geweest en we besluiten dan ook om vanaf morgen de verkoelende bergen van de Vogezen op te zoeken.

22 Jul 06 wordt er in Raon-l'Etape een plaatselijke markt bezocht maar het stelt jammer genoeg niet al te veel voor, er worden vooral kleren aan de man gebracht, we hadden eerder gehoopt op streekproducten maar helaas. We houden het daar dan ook snel voor bekeken en zetten onze trip voort richting de koele bergen. Het rijden in de bergen gaat langzaam maar goed. In de dorpjes die we passeren wordt er dikwijls een goedkeurende duim omhoog gestoken voor onze camion, is wel een beetje grappig. De temperatuur is hier heel wat dragelijker dan in het dal. Onderweg wordt er nog gestopt voor een lekker broodje. De volgende stopplaats is bij de wijnboer 'Engel' waar we met de formule 'France Passion' ook besluiten om te overnachten. Eerst wordt er wat van de plaatselijke wijn gedegusteerd en ook gekocht natuurlijk, na de proeverij zijn we een beetje tipsy en vullen we de rest van de avond met een lekker dutje.

23 Jul 06 eerst een bezoekje gebracht in het nabij gelegen dorpje Orschwiller in de typisch Elzasser bouwstijl waar een broodje gekocht wordt. Het middagmaal nuttigen we in een restaurant niet ver van domein 'Engel', ik eet een 'tarte flambée' en Cindy laat haar een slaatje smaken. In de vroege namiddag vertrekken we richting 'Col des Bagenelles' een berg met een hoogte van 903m met op de top een parking met een bijzonder mooi uitzicht op het dal, hier blijven we dan ook maar mee staan voor te overnachten. Dit is ook een goed uitgangspunt voor verschillende wandelingen te maken in de omgeving. 's Avonds nog gezellig wat liggen leuteren met een Belgisch koppel die ook met de mobilhome onderweg waren en daar al een week stonden. Hier koelt het 's nachts tenminste goed af en we liggen deze keer dan ook al vroeg onder de wol.

24 Jul 06 ontbijten we met een prachtig uitzicht op het dal. De vrachtwagen weer vertrekkers klaar gemaakt maar eerst nog in een nabij gelegen boerderij wat yoghurt gekocht, heerlijk. De reis wordt nu voort gezet doorheen de mooie bergen des 'Vosges', onderweg nog gestopt bij een bakker - kaasboer in één of andere haarspeldbocht waar uitgezonderd hijzelf niets te zien was. Hij verkocht zeer lekker brood en we hebben daar dan ook maar meteen een bijbehorend stukje 'Münsterkaas' gekocht.  De volgende halte is het welgekende dorp 'Gérardmer', ook daar worden een beetje inkopen gedaan in de plaatselijke supermarkt en we doen ook mee een vidange van de wc aan een nabijgelegen sevicezuil.  Allé we kunnen er weer tegen voor een paar dagen en zetten onze trip verder doorheen de Vogezen. De streek blijft toch verbazen door zijn mooie vergezichten en natuur. Na een nog vrij lange trip vinden we uiteindelijk een plaatsje bij een kapel langs de D13 van 'Cornimont' naar 'Kruth'. Prachtig plaatsje vlak langs het water en de nodige picknick voorzieningen. 's Avonds wordt er nog lekker gegeten en wat nagepraat over de lange trip.

25-26 Jul 06 eerst een goed ontbijtje en dan klaar gemaakt voor een kleine wandeling langs het water, het is er zo vroeg nog aangenaam koel en zeker niet te druk, ik neem dan ook rustig de tijd om een voetbad te nemen in één van de vele waterkreekjes langsheen het wandelpad. Tegen de late voormiddag begint het al een heel stuk drukker te worden aan ons plaatsje en we besluiten dan al snel om onze biezen te nemen in de richting 'Les Grand Ballons'.  Onderweg gestopt aan een boerderij voor het nuttigen van een maaltijd met allemaal typische streekproducten, een echte aanrader, zeker omdat de boerderij een héél eind van de toeristische overvolle zaakjes ligt. Je kan er dus heerlijk genieten van het uitzicht in een super rustige omgeving. Het boerderijtje ligt niet ver van de kruising tussen de D431 en de D13 richting 'Wuenheim'. Een slaapplaats vinden we uiteindelijk op een parking langs de D430 van 'le Markstein' naar 'Lautenbach'. 's Avonds wordt er nog een mooie wandeling gemaakt met magnifieke uitzichten op 'Guebwiller', in de verte horen we het een beetje rommelen maar echt doorkomen doet het onweer niet. Het was weer een mooie dag. Omdat we niet elke dag kilometers willen afhaspelen blijven we de volgende dag op dezelfde plaats staan en vullen we de dag met wat lezen en een mooie wandeling naar een nabij gelegen berghut.

27 Jul 06 houden we het weer voor gezien op ons bergje en zetten we onze trip verder, deze keer gaat het richting de 'Elzas' omdat de temperatuur nu een beetje gezakt is sinds gisteren. Onze eerstvolgende stopplaats is het dorpje 'Obermorschwihr' waar we een plekje vinden bij de wijnboer. Het is een beetje een pseudo camping met watervoorziening en toilet. We staan er dan ook niet alleen, langs ons een tentje met jong koppel en aan de andere zijde een paar caravans. We doen het voor de rest van de dag rustig aan, beetje lezen een dutje doen, gewoon lekker ontspannen. Tegen de avond begint de lucht wat dicht te trekken en worden we getrakteerd op een serieus onweer, niet regenen maar enorm veel wind en veel kabaal. Het had niet veel gescheeld of de tent van de buren was er vandoor gegaan. Voor onze camion weg te blazen moet het wel iets lelijker doen dan dit.

28 Jul 06 Tegen de morgen worden we vriendelijk verzocht om de plaats te verlaten omdat ze blijkbaar nog gasten verwachten, vonden we wel een beetje ongepast maar goed. Dus gaan we weer op zoek naar een volgend plekje en dat vinden we al snel bij de wijnboer Francois Bannwarth in het nabij gelegen dorpje 'Eguisheim'. Nadat ons de plaats werd toegewezen werd er weer deelgenomen aan een wijndegustatie, het blijkt al snel dat Francois een zeer vriendelijke man is die bij elk extra glas meer en meer grappige anekdotes begint te vertellen, het wordt dan ook een heel gezellige namiddag met veel gelach en getier. We vragen hem of we iets langer mogen blijven staan want 'Eguisheim' ligt niet ver van 'Colmar' wat we morgen zouden willen bezoeken, na al die wijn wat hij op had was dat natuurlijk geen probleem.

29 Jul 06 staat er 'Colmar' op het programma, de stad die ook wel eens 'Petit Venise' wordt genoemd omwille van zijn kanaaltjes doorheen de stad via dewelke vroeger de kooplieden hun waren vervoerden. We trekken er naartoe met de fiets en Tobias in het mandje voorop het stuur, genieten voor de hond dus. 'Colmar' is echt het bezoeken waard, een zeer gezellige binnenstad met veel historische gebouwen en leuke terrasjes. 's Avonds komen we nog aan de babbel met mensen afkomstig van het Brusselse die ook een plaatsje bij de wijnboer Francois hebben gevonden. Blijkt dat zij hier al vele jaren na mekaar op bezoek komen en ook zeer gecharmeerd zijn door de streek en Francois natuurlijk.

30-31 Jul 06:  Eerst nog een bezoekje aan 'Eguisheim'; dorp van de Cigognes (ooievaars) waar er nog een broodje gekocht wordt  in de plaatselijke bakkerij, daarna is het tijd om een nieuwe plaats te zoeken en afscheid te nemen van Francois de toffe peer. Deze keer gaat het richting 'Kaysersberg' waar er zich een enorme mobilhome parking bevindt niet ver van het dorpscentrum. Ook dit dorpje is meer dan het bezoeken waard, weer in die typische Elzasser bouwstijl, heel gezellig dus. De rest van de dag vullen we met een wandeling doorheen het dorp en de nodige gesprekjes met de andere campereigenaars. 's Avonds krijgen we nog bezoek van twee kinderen die het niet zo leuk vonden bij hun ouders die maar steeds zaten te kaarten met vrienden. We worden dan ook getrakteerd op hun prille levensverhaal, grappig. 's Anderdaags wordt het  vooral een rustdag met een bezoekje aan het dorp en lekker veel rusten.

01 Aug 06 worden er eerst een paar fotootje getrokken van nog een 4x4 vrachtwagen en gaat de reis weer verder richting het noorden. De eerste stopplaats wordt het dorpje 'Bergheim',  ziet er in de eerste instantie ook mooi uit maar er is jammer genoeg niet echt veel te beleven en na een picknick voor de camion nemen we dan ook weer snel onze biezen richting 'Obernai'.  Ook hier wordt er weer geparkeerd op een camperparking net buiten het centrum. 'Obernai' is net als 'Colmar' een plaatsje met die gezellige sfeer en vele kleine op elkaar leunende ambachtshuisje. Het weer laat ons vandaag wel een beetje in de steek en we moeten dan ook af en toe gaan schuilen in één of andere taverne (niet dat we dat erg vinden hoor). 's Avonds wordt door onze meesterkok (Cindy) nog een lekkere maaltijd in mekaar gebokst.

02 Aug 06: Cindy brengt nog een bezoekje aan de bakker en dan wordt de reis richting België ingezet, dus vandaag wordt het vooral kilometers vreten. Onderweg wordt er nog enkel gestopt voor een hapje te eten of een micro slaapje. Tegen de vroege avond bereiken we Limburg en omdat Cindy al de hele dag aan het fantaseren is over een heerlijke Mexicaanse maaltijd wordt er geparkeerd aan de kanaalkom in Hasselt en brengen we een bezoekje aan restaurant 'Mexico'. Er wordt nog wat gezellig nagepraat over de vakantie en aangezien we een beetje teveel alcohol gedronken hebben besluiten we dan ook maar om de nacht door te brengen aan de kanaalkom.

03 Aug 06: Enkel nog terug rijden naar huis en terugblikken op een mooie reis doorheen de Elzas en Vogezen, hopen dat de volgende reizen ook zo goed mogen meevallen als de deze.