11. Verwarming, Water & Gas:

    Nadat alle meubeltjes zo goed als klaar zijn volgt het technische gedeelte.

In het kerstverlof ben ik dan bezig geweest met het maken van steunen voor de boiler, vuilwatertank en de twee zuiverwatertanks. De vuilwatertank komt achter tussen het chassis onder de opbouw te hangen. De twee zuiverwatertanks en de boiler komen onder de zitbanken.

Eerst uitzoeken waar wat het beste kan geplaatst worden om zoveel mogelijk uit de beschikbare ruimte te halen.

Hieronder de steunen voor de zuiverwaterbak.

Dit is de steun voor de vuilwatertank.

Alles wordt geplaatst en gekeken of het wel allemaal past.

Af en toe wordt een mens al eens gefotografeerd in minder flatterende houdingen.

De tanks zijn 112 L per stuk en de boiler heeft een inhoud van 15 L.

Alles weer volgens het gewoonlijke recept. Eerst een hoop steunen lassen waar nadien de leidingen aan bevestigd worden.

Vervolgens zijn de radiatoren aan de beurt. Ik heb gekozen voor gewone radiatoren, deze zijn wel zwaarder dan convectoren maar nemen voor dezelfde warmteproductie minder ruimte in. Al de radiatoren samen wegen 42 Kg dus dat valt nog mee.

De radiator achter het bed die zowel de bagageruimte als de binnenruimte opwarmt. Eerst natuurlijk weer wat steunen maken. De ophanging van het bed moest ook helemaal veranderd worden om de radiator te doen passen tussen de lattenbodem en de wand.

De radiator komt juist gelijk met de matras.

Dan is de vloerverwarming aan de zithoek aan de beurt. Eerst de leidingen uitsnijden uit een stuk isolatie.

En dan plooien maar.

Hieronder de vloerverwarming en de radiator aan de ingang.

Weer een steuntje gemaakt voor de collectoren aan op te hangen.

Nu moet nog alles aangesloten worden op de Webasto standverwarming en de motor maar daar moet eerst de Webasto voor hersteld worden. Blijkt dat de stuurdoos de geest gegeven heeft.

De Webasto is ondertussen hersteld, bleek dat een relais van de stuurdoos het begeven had. De hele standverwarming wordt uitgebouwd en krijgt een opknapbeurt. De steun wordt ook aangepast zodat ik de waterpomp makkelijker kan plaatsen.

De steun aangepast.

De steun voor de waterpomp gelast.

De Webasto op de operatietafel.

De branderkamer wordt geschuurd en gezandstraald.

En alles weer in de lak.

Voor het plaatsen van de warmtewisselaar moet er ook een steun gemaakt worden, die wordt later dan geplaatst boven op de servopomp.

Even proberen of hij wel past. Hieronder is enkel de isolatie van de warmtewisselaar afgebeeld.

De Webasto terug gemonteerd en geplaatst in de camion.

Een steuntje gemaakt en geplaatst voor het monteren van de tweede waterpomp die nadien moet dienen voor de motor op te warmen met behulp van de Webasto.

De steun voor de warmtewisselaar gemonteerd.

Alle waterdarmen worden geplaatst en dat zijn wel ettelijke meters.

De boiler opgehangen en aangesloten.

Afdekkingen gemaakt voor de ophanging van de woonruimte.

De gasleiding geplaatst. Ik heb ook een leiding naar achter getrokken zodat ik buiten via een snelkoppeling eventueel een BBQ kan aansluiten.

De waterpompen gemonteerd met de nodige waterslangen.

Watertanken geplaatst nadat ze voorzien waren van een aflaatstop en aanzuiging.

Boven de afdekking van de waterpompen worden nadien de waterfilters geplaatst maar daar moet nog een steun voor gelast worden.

De aansluitingen onder de keukenblok.

En de kastjes kunnen terug gemonteerd worden.

Voor de waterfilter heb ik ondertussen ook een steun gemaakt en hem geplaatst.

Een de buitenzijde is er nu ook een aansluiting voor de gas voorzien die kan afgesloten worden.

Het toilet en de afvaltank geplaatst. Het toilet is er eentje met vergruizer zodat ik niet moet liggen sleuren met cassettes en het heeft als voordeel dat men niet moet werken met chemicaliƫn.

De leidingen rond het toilet worden nadien nog afgedekt met een aluminium plaat.