8. Vensters:

De originele vensters werden verwijderd aangezien dat maar enkel glas is. Ik heb 4 nieuwe vensters van Seitz gekocht die voorzien zijn van muggenhor en verduisteringrol. Ik heb ervoor gekozen om deze dieper te leggen dan de originele vensters om twee redenen, enerzijds om deze vensters beter te beschermen (kunststof) en anderzijds om koudebruggen te vermijden. Het originele gat werd daarvoor vergroot en aan de binnenzijde voorzien van een gegalvaniseerde plaat waar dan later het nieuwe venster inkomt. Aan de binnenzijde van die gegalvaniseerde plaat komt later nog eens 3cm Trocellen. De zijkanten werden afgewerkt met zelf gemaakte aluminium profielen. In de opening komt nadien nog een luik dat tijdens het rijden gesloten kan worden.

Ondertussen heeft de buitenkant een nieuw kleedje gekregen.

Nu is het uitslijpen van de vensters aan de beurt.

De randen werden na het uitslijpen nog eens driemaal behandeld met antiroest verf.

Ondertussen is de isolatie en de binnenbekleding geplaatst.

Het binnen raamwerk van de vensters is voorzien van verluchtingssleuven maar dat zijn jammer genoeg ook potentiële ingangen voor mijn gevleugelde vriend alias de mug. Ik heb die dan ook eerst aan de binnenzijde voorzien van muggengaas.

 

Aangezien niet elk voertuig dezelfde wanddikte heeft moet men de vensters aanpassen met behulp van opvullatjes. In mijn geval waren dat latjes van 4x11mm waarvan één rand afgerond was (± 2mm). Die werden dan geplakt in het buiten kozijn.

Na dat alles deftig ontvet was werd de kit aangebracht. Ditmaal werd gebruikt gemaakt van een kit op basis van poly-buteen die niet uithard en blijvend elastisch is. Zo kan het venster bij eventuele beschadiging nog gedemonteerd worden.

Gemonteerd ziet er dit zo uit.

De originele dakvensters zijn gemaakt van metaal zonder enige vorm van isolering. Dit is nog de enige koudebrug in de opbouw en moet dus vervangen worden. Veel alternatieven zijn er niet voor een opening van 50x50 waarvan de dakrand afgerond is. Uiteindelijk vind ik een dakvenster van Fiamma wat mits de nodige aanpassingen toch kan passen in de bestaande opening. Eerst wordt het originele dakvenster verwijderd en de opstaande rand voor een stuk weg gezaagd. Alles wordt nadien aan aantal keer behandeld tegen de roest.

Dit is het nieuwe dakvenster wat er uiteindelijk moet inkomen.

Op de randen van de dakopening wordt nog eens een laag isolatie geplakt.

Dan alles op maat 'zagen'.

Et voila, met de nodige hoeveelheid kit wordt het dakvenster geplaatst.

Omdat de zijwand van de toiletruimte gelijk loopt met de rand van het dakvenster moet er van de 'rollo's' een stuk afgezaagd worden om ze te kunnen plaatsen.

Nu nog wat ronde stukjes hout zagen voor tussen het plafond en de 'rollo's' en het geheel kan gemonteerd worden.

Het dakvenster is voorzien voor een maximale wanddikte van 70mm, maar door de afronding van het dak wordt dit bij mij al snel 90mm dus wordt de binnenzijde nog eens afgewerkt met een laagje triplex.