14. Technisch onderstel:

De bedoeling is dat ik in deze rubriek de herstellingen plaats die ik uitgevoerd heb aan het onderstel. Er is ondertussen al heel wat aan veranderd en van de meeste dingen heb ik jammer genoeg geen foto's.

14.1 Vervangen van remleidingen

14.2 Revisie van het antivriessysteem van de remmen

14.3 Onderhoud en vervangen van de wiellagers

14.4 Onderhoud na 20 maanden reizen    NEW

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14.1 Vervangen van remleidingen:

Het vervangen van mijn remleidingen en de leiding van de sper op de achteras.

14.2 Revisie van het antivriessysteem van de remmen:

De filter zat volledig dicht met uitgedroogde antivries.

Alles wordt voorzien van nieuwe dichtingen.

 

14.3 Onderhoud en vervangen van de wiellagers:

Eerst alles demonteren.

Zo zag het eruit na demontage. Er zat nog voldoende vet in maar de voorzijde was dan ook al eens gedemonteerd geweest voor de rempompen te vervangen.

Alles wordt schoongemaakt en terug voorzien van nieuw vet.

De achterzijde was nog een punt op de 'to do' list en was dus nog nooit gedemonteerd geweest. Eerst het deksel verwijderen en de steekas eruit trekken.

 

Het wiel eraf.

De trommel en de naaf gedemonteerd, de naaf woog meer dan ik verwachte bij demontage (maar liefst 30 Kg).

Niet meer zoveel vet te bespeuren. Hier moet volgens het werkplaatshandboek 750Gr vet in.

Alles wordt weer grondig gereinigd en voorzien van nieuw vet.

Aan de linkerzijde had het vet plaats gemaakt voor differentieelolie en daardoor had de verontreiniging meer kans. Het kegellager had dan ook kleine beschadigingen en heb ik uit voorzorg vervangen. De bladveren hebben ook een poetsbeurt gekregen.

Alles schoon gemaakt en de nieuwe lagers gemonteerd.

14.4 Onderhoud na 20 maanden reizen

Twintig maanden reizen met een voertuig van meer dan 30 jaar oud laat natuurlijk zijn sporen na. Na een deftige winterslaap hebben we de camion in april 2014 van stal gehaald en zijn we begonnen aan het GROOT onderhoud. Jammer genoeg heb ik van heel die actie weinig foto's getrokken maar ik zal hieronder een kleine opsomming maken van de werken die we uitgevoerd hebben:

Eind augustus 2014 waren we klaar voor de keuring. De vrachtwagen is nu ingeschreven als oldtimer.