2. De opbouw strippen:   

17 Apr 07: Vandaag ben ik gestart met de ombouw van onze vrachtwagen. Als eerste staat het leegmaken van de originele opbouw op het programma. Alle kastjes die vroeger dienst gedaan hebben als onderdeel van de radiowagen vliegen eruit.

20 Apr 07: Vandaag eerst begonnen met alles te demonteren wat nog bruikbaar was aan het originele interieur zoals deurklinken, glijders voor laden, enz... Dan stond het verwijderen van de metalen opbergruimte aan de voorzijde van de opbouw op het programma. Van Duitse gründlichkeit  gesproken, het geheel hing vast met welgeteld 88 rivetten en schroeven. Het was een hele karwei om dat ding uit de opbouw te krijgen vanwege het grote gewicht. Ik denk dat er de afgelopen dagen al minstens 500Kg aan inboedel uit de opbouw is verdwenen. De eerste roestplek is ondertussen een feit, ik had het wel verwacht aangezien er al een vochtplek zichtbaar was aan de binnenbekleding juist langs de zijdeur van de opbouw. Het is de enige plaats waar ik zo'n plek gezien heb en als dit het ergste is wat ik ga tegenkomen valt het allemaal heel goed mee.

 

21 Apr 07: Het grootste gedeelte van de wand- en dakbekleding is nu verwijderd. Ik ben tot nu toe geen grote verassingen meer tegen gekomen wat de roest betreft. De ontleding van de elektriciteitskast is bijna rond zodat ook daar het laatste stukje wandbekleding kan weg gehaald worden.

 

 

22 Apr 07: De elektriciteitskast is eruit, zoals al de rest woog ook dit weer stukken van mensen. Ik heb me eens de moeite getroost om alles van het elektrisch gedeelte te wegen. De beide omvormers wogen samen 50Kg en de elektriciteitskast 20Kg. Er zit nu nog een grote spoel in die ook een kleine 20Kg zal wegen wat dus alleen al voor elektrisch gedeelte resulteert in een gewicht van 100Kg. Aan de kwaliteit twijfel ik geen seconde maar in het teken van gewichtsbesparing valt het te bekijken of ik dit materiaal nog ga gebruiken. Voor mensen met dezelfde opbouw als deze en die nog het originele elektrisch circuit zouden gebruiken heb ik hieronder enkele close-ups geplaatst.

Hieronder nog een afbeelding van het scheidingsrelais in het motorcompartiment dat voorkomt dat de plus van de voertuig- en de opbouwbatterij aan mekaar geschakeld zouden blijven indien de motor niet draait of met andere woorden als er geen lading is van de alternator. In het andere geval laadt de alternator de voertuig- en opbouwbatterij bij.

24 Apr 07: Vandaag de laatste resten glaswol en elektriciteitskabels eruit gehaald.

Eén van de bevestigingen van de opbouw op het chassis was los en de moer lag er gewoon langs. Is dat achteraf los getrild of zelfs helemaal nooit vastgemaakt, wie zal het vertellen. Waar het verwijderen van zo'n bodemplaat al niet goed voor is.