3. Ontroesten:

Voor de update klik hier

01 Mei 07: Afgelopen dagen vooral bezig geweest met het verwijderen van de oude lijmresten (een helse karwei). Dan was de roestplek aan de deur rechtsvoor aan de beurt en zoals altijd bij roestplekken wat begint als een meevaller eindigt in het weg slijpen van het hele stuk. De roest was te ver tussen de plaat en de balk gekropen en het had daarom ook geen zin dit proberen bij te werken want het zou binnen de kortste keren terug roesten. Goede beslissing bleek achteraf want de balk en de plaat was over heel de breedte aangetast. Alles goed afgeschuurd en voorlopig ingesmeerd met roestomvormer. Wordt vervolgd....

12 Mei 07: Er kruipt behoorlijk wat tijd in het ontroesten van heel de opbouw, tenminste als je het zo goed mogelijk wil doen. Visueel veranderd er nu natuurlijk niet zoveel maar ik heb toch een paar foto's van de behandelde plaatsen erin gezet om toch zeker niet het idee te geven dat we stil gevallen zijn. Het verwijderen van de roest heb ik gedaan met behulp van een zandstraal pistool. Zeer effectief maar het zand kruipt tot in je ondergoed. Nadien alles goed gereinigd en behandeld met een grondverf op basis van zinkfosfaat. Ziet er wel niet uit maar achteraf zie je hier toch niets meer van.

17 Mei 07: De binnenkant is bijna gedaan, allé toch wat de zichtbare delen betreft. Ik heb de zijdeur eruit genomen omdat daar een flinke roestplek zat ter hoogte van de deurklink. Ik heb de zaak gezandstraald maar ik zat er zoals verwacht direct door. De inzet van de deurklink was niet helemaal waterdicht waardoor de roest vrij spel kreeg. Dit is natuurlijk een stuk moeilijker om een nieuwe plaat in te zetten.

Hier en daar heb ik nog wat overtollige stukken metaal verwijdert. Nadien werden alle holle profielen behandelt met Dinitrol, daarvoor heb ik wel een kleine 100 gaten moeten boren.

In de onderhoeken van de opbouw moest hier en daar nog wat bijgeschilderd worden. Linksvoor ben ik dan op een minder aangename verrassing gestoten. Wat er uitzag als oppervlakteroest bleek toch al snel een 10-tal centimeter slecht materiaal te zijn. Al het slechte materiaal er dan maar uitgeslepen en een nieuw stuk ingelast. De volledige balk werd dan nog eens goed behandeld met 'Dinitrol'.

De onderzijde had na de Marokko-trip van winter 2010 ook een kleine opfrissing nodig. Vooral het zout van de Europese wegen had zijn sporen na gelaten. Eerst wordt al het roest zo goed mogelijk verwijderd.

Dan wordt alles tweemaal behandeld met antiroest verf.

En nog eens tweemaal een roestwerende lak erop in de RAL kleur van de camion. Zo kan hij er weer even tegen.

New:

Tijdens onze trip werd de lak blootgesteld aan alle elementen van de natuur zoals uren zon, steenslag op de pistes, zeezout aan het strand en ga zo maar voort. Op het dak waren hier en daar haarscheurtjes ontstaan door het voortdurende getril en dan vooral ter hoogte van de zonnepanelen en het achterste dakvenster. Tijdens de reis hadden we al een noodreparatie gedaan aan de voorste paneelsteunen maar om zeker te zijn dat er onder de andere steunen geen roest zat heb ik ze allemaal losgesneden. Achteraf gezien een goede beslissing want onder vijf van de zestien steunen was roest in verschillende gradaties terug te vinden. Ook het achterste dakvenster werd losgesneden en gedemonteerd.

Roest ter hoogte van het dakvenster:

Zonnepanelen gedemonteerd en dan de steunen losgesneden:

De resterende kit werd verwijderd en daarna was de roest aan de beurt:

De rest van het dak word ook opgeschuurd en de blanke delen krijgen een roestwerende grondlaag :

Oude kit van het dakvenster verwijderd:

Uiteindelijk het volledige dak in twee eindlagen gezet en het dakvenster terug gemonteerd.

De zonnepanelen worden later gemonteerd nadat ik andere steunen gemaakt heb.