6. Isolatie:

Voor de isolatie heb ik een product nodig dat geen vocht opneemt of doorlaat, want in tegenstelling tot de woningbouw waarbij het vocht gecreëerd in de leefruimte kan verdampen via de buitenmuur is dat niet mogelijk bij de opbouw van de camion waar de buitenplaat bestaat uit metaal. Ofwel zorg je dat er voldoende verluchting achter de isolatie mogelijk is ofwel dat het vocht niet door de isolatie tot aan de buitenwand kan geraken en kies je voor een 'dampdichte' isolatie. Ik heb gekozen voor de tweede oplossing. Voor het materiaal heb ik gekozen voor het product Trocellen dat wordt geproduceerd in Troisdorf Duitsland. Trocellen is gemaakt van Polyolefinen en dat is op zijn beurt een polymeer bestaande uit PE (Poly Ethyleen) of PP (Poly Propyleen) en is te verkrijgen in verschillende diktes in platen van 1x2m. Ik heb die van 3 en 4 cm dik gekocht, die van 4 cm zijn voor tussen de profielen te verlijmen en die van 3 cm komen dan nog eens over die van 4 cm zodat ik op een totale dikte van 7 cm kom, wat ruim voldoende zou moeten zijn.

De contact persoon voor het product in Troisdrof is:

    Ismail Karakus
    Mülheimstrasse 26
    53840 Troisdorf
    Poort 3, gebouw 227
    E-mail:
ikarakus@trocellen.com

 

De bedoeling is dat de isolatie over de gehele oppervlakte verlijmd wordt zodat er zeker nergens vocht kan binnendringen en daar heb je dan in mijn geval toch een kleine 25Kg voor nodig. Op de meeste forum's gebruiken ze Pattex voor het verlijmen van Trocellen en het wil nu juist dat er op de specificaties daarvan staat dat het niet geschikt is voor het verlijmen van Poly Ethyleen. Dus een hele de dag liggen zoeken achter een alternatief product, ik heb zelfs een fabrikant aan de lijn gehad die enkel 25Ton kon leveren.

Enkele voorbeelden van vervangproducten:

    - UHU Greenit
    - Körapur Epoxyd 2K PUR
    - UZIN-KE 2000 PVC-Rubberlijm
    - Armaflex 520 of HT 625
    - 3M Scotch-weld DP-3010 (2 komponenten)

Enkel UHU Greenit is betaalbaar in grote hoeveelheden (+-25Kg). Ik ben dan toch maar eens een Pattex-tube gaan halen voor een stukje te proberen op gegalvaniseerde plaat. Eerst verlijmd en daarna hier voor de kachel gelegd. Na een dag heb ik het dan proberen uit elkaar te trekken en trok daarbij de isolatie kapot. Dus twee dagen voor niets liggen rondbellen want Pattex plakt wel degelijk Poly Ethyleen. Poly Ethyleen bestaat in verschillende vormen en blijkbaar onder deze vorm lukt het wel. Wat wel heel belangrijk is dat men Pattex neemt die bestand is tegen hoge temperaturen aangezien die onder de dakplaat in de volle zon toch al snel kan oplopen tot 70'C. De specificaties van Pattex geven een temperatuurbestendigheid aan van 110'C wat ruim voldoende is. Enkele voorbeelden van prijzen op het internet voor potten van 4,5 Kg (anno 2007):

    -
http://www.ebay.de : 39€
    -
http://www.kayser.de : 58€
    -
http://www.fm-onlineshop.de : 62,42€

Ik heb uiteindelijk de pot lijm van 24Kg gekocht bij een Nederlandse firma en afgehaald in een magazijn in Duitsland (+- 180Km).

    Ostermann GmbH
    Magazijn Bocholt
    Schlavenhorst 85
    D 46395
   
http://www.medomat.nl : 181€ zonder BTW.

Het plaatsen van de isolatie heb ik als volgt gedaan:

Nu de eerste laag erin zit ben ik begonnen met het plaatsen van houten latten (eerst behandeld) om daarna de tweede laag isolatie te kunnen plakken. Nu is het nog even wachten totdat de buitentemperatuur omhoog gaat (+15°) om de tweede laag te plaatsen.

Al de latten zitten er ondertussen in en ook de tweede laag isolatie is geplakt. Ik heb ook nu weer de randen tussen de latten en de isolatie afgekit om indringing van vocht te vermijden.

Dan is de binnenbekleding aan de beurt. Ik heb gekozen voor de wanden te bekleden met triplex. Eerst werd de achterzijde van de platen behandeld met een ademend product en dan alles op maat gezaagd. De platen zijn gelijmd en nog eens vastgeklopt met nagels.

De eerste gaatjes worden dichtgestopt. 

Dit stuk wand krijgt zijn eerste laagje verf. De bedoeling was dat het een kleurloze ademende laag ging worden maar het resultaat na drie maal verven was een geelachtige rokerskleur. Met andere woorden het trok op geen kl#@ten.

Op onderstaande foto is het verschil duidelijk te zien tussen de onbehandelde en behandelde wand.

Dus werd er alles terug afgeschuurd.

Eens alles afgeschuurd moest de bekabeling van de verlichting worden geplaatst voordat de rest van de wandbekleding kon bevestigd worden.

De constructie voor de panelen tegen het plafond te bevestigen.

De nieuwe verflaag werd aangebracht. Deze keer hebben we gebruik gemaakt van een ademend wasachtig product wat wél kleurloos was en de structuur van het hout goed liet uitkomen.

Alles gebeurt natuurlijk onder het controlerend oog van Tobias. Die kijkt hier wel de verkeerde kant op maar goed.

Vervolgens krijgen de wielkasten hun laag isolatie en worden nadien afgewerkt met triplex.

De luiken moeten ook nog een laag isolatie krijgen:

Hier en daar komt er het betere snijwerk bij kijken, lang leve het elektrisch keukenmes.

Het achterste luik wordt afgewerkt met Trespa en aan de zijkanten voorzien van twee kettingen zodat dit nadien kan dienen als werkblad.

De plaatsen waar de isolatie nog zichtbaar was worden ook afgewerkt met een laagje triplex.

In de eerste instantie heb ik de dichtingen (mosrubbers) geplakt met Pattex. Eerst alles voldoende laten drogen maar nadien kwam op sommige plaatsen de rubber toch los, dus alle rubbers terug verwijderd (ook de lijmresten ). Nu is alles geplakt met mijn favoriete kit (MS-polymeer) en zitten de dichtingen muurvast. Ik heb nadien de rubbers ook nog eens ingetalkt zodat ze zeker soepel blijven en niet gaan kleven als de luiken voor een langere periode dicht blijven.

In de voorste luiken was er onderaan nog een beetje roest wat eerst gezandstraald werd en nadien geverfd met zinkfosfaatlak.