5. Aanpassingen allerlei:

5.01 Venster en deur dichtmaken

5.02 Wielkasten aanpassen

5.03 Steunen maken voor het verdiep in de bodem en de luchtketel lager hangen

5.04 Bodem schilderen

5.05 De batterijbak van het woongedeelte

5.06 Het trapje

5.07 De ophanging van de opbouw

5.08 Verdiep in de toiletruimte

5.09 Uitlaat

5.10 Nieuwe brandstoftanks

5.11 Steun voor de zandplaten

5.12 De 'nieuwe' velgen

5.13 Het fietsenrek

5.01 Vensters en deur dichtmaken:

5.02 Wielkasten aanpassen:

Voorheen was het bijzonder moeilijk om de achterste wielen te demonteren omdat de wielkasten lager dan de wielen kwamen. Een velg met band weegt ongeveer 120 Kg en je kunt je dus al voorstellen wat een gekl#@t dat dat is om die eronder uit te krijgen. Ik heb er dan ook voor gekozen om de wielkast iets hoger te maken.

5.03 Steunen maken voor het verdiep in de bodem en de luchtketel lager hangen:

De opbouw is 'slechts' 1m80 hoog wat voor mij een tiental cm te laag is. Ik kon dan ook kiezen uit twee opties, ofwel maakte ik heel de opbouw hoger of ik liet de plaatsen waar ik het meeste stond een aantal centimeters zakken. Ik heb gekozen voor de tweede optie. Hieronder de foto's van het maken van het verdiep aan de toekomstige keukenblok. Daarvoor was het wel nodig op de luchtketel lager te hangen.

5.04 Bodem schilderen:

De oude lak werd volledig verwijderd en opnieuw behandeld met een ademend product.

5.05 Batterijbak van het woongedeelte:

De binnenzijde van de batterijbak is afgewerkt met Trespa-plaat wat bestand is tegen eventueel lekkend zuur. De bak komt te hangen tussen de chassisbalken, daarop komt de bodemplaat en later wordt daarin een luik gemaakt dat toegang verschaft naar de batterijbak.

De batterijbak werd gemonteerd en zo kon ook het laatste deel van de bodem geplaatst worden. De ruimte tussen het chassis van de opbouw en de bodem werd volledig afgekit zodat er zich daar geen vocht of vuil kan ophopen.

5.06 Het trapje:

Het trapje aan de ingangsdeur werd aangepast omdat de treden veel te smal waren. Uit aluminium traanplaat van 2,5 mm dik zijn nu twee treden geplooid die met behulp van inox verzonken bouten M8 werden bevestigd aan de nieuw gelaste steunen.

5.07 De ophanging van de opbouw:

Om iets meer beweging van de opbouw ten opzichte van het chassis toe te laten; als men in zwaar terrein onderweg is; wordt deze bevestigd met behulp van veren.
Eerst werden er een aantal bussen gemaakt die de draadstang in de veer moeten begeleiden.

Dan alles in de verf gezet.

En alles gemonteerd:

 

5.08 Verdiep in de toiletruimte:

Opdat ik me met mijn hele 1m90 enigszins deftig zou kunnen wassen in de toiletruimte moest ook daar de bodem lager gemaakt worden. Ik heb geprobeerd maximaal gebruik te maken van de ruimte tussen de bestaande profielen. Het verdiep is nu 25 cm diep en heeft een oppervlakte van 52 x 46 cm. Het komt voor een stuk terecht in de bestaande opbergbak waarvan ik uiteindelijk nog 2/3 kan gebruiken.

Voila, juist genoeg ruimte om recht te kunnen staan.

5.09 Uitlaat:

Voor de aanpassing kronkelde de uitlaat gelijk een spaghetti van links naar rechts en terug naar links om dan uiteindelijk rechts achter uit te komen. Omwille van de batterij bak en de extra diesel tanks die er later op komen moest de uitlaat verplaats worden. Aangezien wettelijk bepaald is dat de uitlaat niet rechts aan het voertuig mag uitkomen en achteraan geen optie was werd alles naar de linkerzijde verplaatst (chauffeurskant). Hieronder een afbeelding hoe het er eerst uit zag.

Alles eerst gedemonteerd.

Dan volgt het betere puzzel werk. De bedoeling is om zoveel mogelijk ruimte te houden tussen het reservewiel en de cabine om nadien de extra brandstoftank te kunnen hangen.

Vervolgens worden er een aantal steuntjes gemaakt en wat laswerkzaamheden uitgevoerd.

Om er dan vervolgens zo uit komen te zien:

En dat is wat er overblijft:

 

 

 

5.10 Nieuwe brandstoftanks:

Omdat de bestaande brandstoftank toch een beetje aan de kleine kant was (135 L) heb ik links en rechts van de vrachtwagen een nieuwe tank geplaatst van respectievelijk 150L en 325L. De tank aan de linkerkant wordt als eerste geplaatst.

Dan is de rechterkant aan de beurt. Hiervoor moeten we wel eerst de brandstof overpompen in de nieuwe tank en de oude tank verwijderen.

De nieuwe steunen worden geplaatst.

En dan de tank erop.

De brandstof moet nu ook nog tot aan de motor geraken. Daarvoor maak ik gebruik van 2 driewegen kranen voor respectievelijk de aanvoer en de retour die ik kan omschakelen tijdens het rijden. Tussen de aanvoer en de originele filter heb ik nog een waterafscheider met filter voor het grove vuil geplaatst. De Webasto standverwarming krijgt ook een nieuwe grotere fijnfilter. De inhoud van de tanks is af te lezen op de originele meter. Er kan met behulp van een schakelaar gekozen worden tussen de stand van de linker- of rechtertank.

5.11 Steun voor de zandplaten:

De zandplaten en krik moesten ook nog een plaatsje krijgen aan de vrachtwagen. Daar heb ik een steun voor gelast die achteraan de vrachtwagen komt te hangen. De schop komt hier ook nog bij. Niet dat ik van plan ben om vast te rijden maar je weet maar nooit :-)

5.12 De 'nieuwe' velgen:

De originele velgen die erop lagen zijn maar aan vier korte zijden afgelast en neigen nog al eens tot scheuren. Dat resulteert uiteindelijk in velgbreuk (zes bekende gevallen). Daar tegenover staan er natuurlijk x-aantal gevallen die er helemaal niets mee voor gehad hebben. Ik heb nu een stel occasies kunnen kopen waarbij de velg helemaal is afgelast en er dus geen gevaar meer is voor velgbreuk.

Hieronder nog een afbeelding van de oude velgen:

De 'nieuwe' occasies:

Ze worden allemaal grondig afgeschuurd.

Een mens wordt daar niet altijd even vrolijk van.

Alles tweemaal in de grondverf en tweemaal in de eindlak.

En gemonteerd ziet er dat dan zo uit:

5.13 Het fietsenrek:

    Bij een bezoek aan steden of bij eventuele panne wilden we toch beschikken over een kleine back-up buiten de stappers. We hebben ons twee vouwfietsjes gekocht die achter op de camion bevestigd worden. Daarvoor moest er wel eerst een fietsenrek gelast worden met als belangrijkste criteria dat de fietsjes een minimaal van de achterkant in beslag nemen en dat ze op slot kunnen gedaan worden tegen diefstal.