Info - Camion:

  1. Onderhoud:

    Onder het motto ´wat je zelf doet doe je beter´ doe ik zoveel mogelijk zelf aan de camion. Er zijn natuurlijk zaken die je onderweg niet kunt doen, zoals oliewissel of simpelweg zaken waar je het materiaal niet voor hebt, maar tot nu toe heb ik het meeste zelf kunnen doen.

    Vetnippels om de 2500km, zeker bij slechte pistes.
    Olie- en filterwissel om de 10000km.
    Luchtfilter om de 3000 à 4000 km schoonmaken en olie wisselen, soms ook vroeger als we op zware stofroutes gereden hebben.
    Mazoutfilter heb ik vervangen bij onze panne in Brazilie, met de slechte kwaliteit van de diesel is om de 20000km zeker niet overdreven.
    Webasto DBW 2010 gereinigd, vooral de sensor, deze zet zich dicht door de slechtere verbranding op grote hoogten. De verwarming hebben we gebruikt tot op een hoogte van 4500m, door de inlaat luchtschuif iets verder open te zetten werkte hij goed, wel meer rook bij het opstarten maar voor de rest geen problemen.
     

  2. Garages en onderdelen:

    Land: Plaats: Opmerkingen:
    Argentinië Lubricentro D.A.F.E.R.
    Avda. Independencia 279
    Salta
    Olie- en filterwissel. 550 ARS (filter niet in prijs). Goede mekanieker.
    Chili COPEC Station
    Puerto Natales
    Olie- en filterwissel. 60000 CHS (filter niet in prijs). Geen aanrader. Mekanieker ging eerst de oliefilter reinigen waarna hij hem doodleuk op een olieton vol met zand legde.
    Mercedes Kaufmann
    Av. Libertador Bernado O´Higgins 1785
    Santiago (centrum)
    Groot onderdelen magazijn. Hier probeerden we nieuwe filters te kopen, uiteindelijk ergens anders gevonden (zie hieronder)
    MANN-Filters
    Vergara (geen nummer, maar ligt een 150-tal meter van Av. Libertador... aan de linkerkant)
    Santiago (centrum)
    Twee nieuwe oliefilters gekocht (4400 CHS per stuk).
    Ontelbaar kleine onderdelen shops, ieder zijn eigen specialiteit.
    10 de Julio Huamachuco
    Santiago (centrum)
    Ook al heb je niets nodig, zeker eens gaan kijken, ongezien. Als je het hier niet vindt, vindt je het nergens :-)
    Bolivia Autocentro BAVARIA
    Walter Wiedamann
    3er. Anillo (binnenring), dos cuadras al Norte de la Av. Roca y Coronado, Burapucú
    Zona 4 de Noviembre
    Santa Cruz
    De eigenaar is een Duitser, hier lieten we de bladveren controleren. Meer geschikt voor Jeeps dan vrachtwagens.
    Brazilië PEGORARA LTDA
    BR-Tankstation
    Rodovia BR 163
    Km 786
    Coxim
    Herstelling vrachtwagens. Hier vervingen ze onze handpomp en dichting voorfilter. Goede mekanieker.
    Daar de BR 163 een grote verbindingsas is voor vrachtverkeer vindt je er tientallen vrachtwagen garages.
    Peru Camping Quinta Lala
    Overland Truck Service
    Cusco
    Vraag aan uitbaatster camping naar mekanieker, zij zorgt dat er iemand van Overland Truck Service langskomt.
    Colombia Kruispunt Calle 30 en Carrera 21e
    Vlak achter groot rond punt aan de linkerkant.
    Santa Marta
    Hier doet men ook onderhoud van bussen. Het tankstation oprijden en daarachter aan de linkerkant. Op het kantoortje hangt reclame van Mobil. Wel controleren dat ze de juiste olie nemen uit de grote vaten. Hier lieten we de olie wisselen
    Kruispunt Carrera 17 en Calle 2
    Iets voorbij het kruispunt aan de rechterkant.
    Rodadero
    Kleine garage waar we de achterbrug olie lieten vervangen. Goed gewerkt en proper.

     

  3. Defecten:

    Defect: Oplossing of opmerking:
    Remleiding van reservoir naar hoofdrempomp verduurt Leiding vervangen
    Stuurdoos Webasto defect Stuurdoos vervangen (merciekes Paul)
    Meer rook uitlaatgassen (grijs-wit), vooral in deellast. Injectoren laten afpersen, bleken in orde te zijn. Waarschijnlijk te wijten aan de slechte diesel.
    Op grote hoogten rookt hij ook meer in deellast, niet zwart want dat is ´normaal´ door het tekort aan zuurstof maar ook grijs-wit in deellast.
    Aflaat afvalbak los gekomen Terug gemonteerd (dirty job)
    Gerammel bladveren Bussen laten controleren in Bolivia, die waren in orde. Speling zit axiaal op de assen maar is blijkbaar normaal. Het stoort alleen enorm bij rijden op zeer slechte pistes.
    Dichting voorfilter diesel Een kleine panne met grote gevolgen, vijf keer stil gevallen in Brazilië. Dichting werd vervangen.
    Lak onder steunen zonnepanelen gebarsten Bij de voorste twee steunen is er water onder gekomen, steunen losgesneden, alles afgeschuurd, geverfd en terug geplakt.
    Ongelijkmatige slijtage van de band LA, het leek of men er aan de binnenzijde stukken uitgesneden had. Eenmaal thuis heb ik bij de bandenwissel gevraagd aan de monteurs wat daarvan de oorzaak kon zijn maar heb er geen sluitend antwoord op gekregen (zij gokten op de bladveren of schokdempers)

     

  4. Allerlei:

    Rijden op grote hoogte, dat is een ander paar mouwen met een camion zonder turbo. Vanaf het moment dat we boven de 2500 meter komen begint de motor onder deellast wit-grijs te roken en bij vollast veranderd de kleur naar roetzwart. Omdat je zonder turbo rijdt krijgt de motor gewoon minder zuurstof binnen op grotere hoogten. Hoe hoger je rijdt, hoe erger de symptomen, ook het geluid van de motor veranderd van de spreekwoordelijke naaimachine naar een aftands tweetakt moteurke. Als we thuis nog fier zijn op het lage verbruik van 15L/100km meten we hier een vlotte 20L/100km. Omgekeerd evenredig met het verbruik is er dan nog het vermogen van de motor, van de al niet te vette 130 Pk schieten er op grote hoogten  (>4000m) gevoelsmatig nog een 65 Pk-tjes over. Tot nu toe zijn we wel altijd over de hoogste passen geraakt, ons record staat nu op 5040m. Eenmaal je terug richting zeespiegel rijdt verdwijnen de symptomen weer even snel als dat ze gekomen zijn.

     

  5. Besluit:

    De meesten zullen vertellen dat hun eigen voertuig de beste keuze was maar het gaat eerst en vooral om wat je zelf wilt en wat je ermee wilt doen. Het belangrijkste is dat je voertuig betrouwbaar en stevig in mekaar zit. Akkoord, elk voertuig kan in panne vallen maar we zijn reizigers tegen gekomen die van de ene garage naar de andere reisden om hun voertuig rijdende te houden. We hebben op zeer afgelegen plekken gereden en dan moet je voertuig enigszins betrouwbaar zijn. Zo niet, laat je die passages links liggen en dat is jammer. Dus ja, ook wij zijn achteraf tevreden met de keuze. Hij heeft ons overal gebracht waar we heen wilden, niet altijd even snel maar daar gaat het niet om tijdens zo'n trip. Met een totale hoogte van onder de drie meter en een wielbasis van 3.60m zijn we ook door elk stadscentrum geraakt, alleen in een dorpje in Colombia hebben we de kerstverlichting mee gehad. Ook met het interieur waren we tevreden, als je langer onderweg bent is enige luxe toch een must. Nadelen, die zijn er natuurlijk ook, zo is er de hogere kost bij verschepingen, hij past nu eenmaal niet in een container. Dus je moet altijd verschepen via RoRo of op een flatrack en dat kost een heel stuk meer dan in een container. Het vermogen was ook wat aan de lage kant, op gewone wegen geen probleem maar eenmaal je het hooggebergte intrekt zou een turbo niet slecht zijn. De banden waren wat ons betreft iets te braaf van profiel, het merendeel van de pistes waren geen probleem maar eenmaal je in de modder kwam schoof hij alle kanten op. Vast komen te zitten met 7,5 ton is dan geen pretje.

    Zouden we onder gelijke omstandigheden kiezen voor hetzelfde voertuig? Ja, absoluut.