Marokko 08 tot 11 Dec 2010:

Gereden kilometers: 450Km
Temperatuur: 25' en in het zonnetje loopt dat al snel op boven de 30' :-)

Eerst en vooral stond de overzet op het programma. De tickets hadden we al de dag voordien gekocht dus we moesten alleen nog maar zien uit te vissen waar we juist moesten zijn. We besluiten om de boot van rond de middag te nemen zodat we tijd genoeg hebben om alles op ons gemakske te bekijken. We vinden al vrij snel waar we precies moeten zijn, de vorige boot was nog niet vertrokken en met wat geluk mochten we nog op die boot. Het was eene nipte, we stonden met de achterste wielen nog op de ramp. De mannen hebben er voor alle zekerheid wielkeggen onder gelegd, zou niet goed zijn moesten we de camion al verliezen ergens in de straat van Gibraltar. Het afstempelen van de reispassen gebeurt in de boot zodat we ons daar al geen zorgen meer hoeven om te maken. De overtocht duurt ongeveer een uur. Bij het aanmeren zijn we natuurlijk het eerste voertuig dat eraf moet met als nadeel dat we niet achter de rest kunnen aantuffen voor te kijken waar we precies moeten zijn. Die Marokkanen wenken me maar steeds verder in het haven gebied en we komen uiteindelijk aan waar de vrachtwagens uit moeten, wij niet dus. Iedereen aanzag ons voor vrachtwagen en na vier maal te vragen toch eentje die de goede richting wist, helemaal terug dus. Allé, na veel vijven en zessen dan toch de douane gevonden, mannen hebben eventjes hun hoofd binnen gestoken, stempeltjes gezet en weg zijn wij, de eerste kilometertjes op Marokkaanse bodem zijn een feit.

Het eerste wat ons nu te doen staat is het op zoek gaan naar Marokkaanse Dirhams want met de Eurootjes kunnen we hier niet veel aanvangen. De eerste halte zou dan Tanger stad worden, om de peage te vermijden doen we een kleine binnenweg waarbij de camion al flink door mekaar geschud wordt want we komen terecht op één of andere vrachtweg vol met putten en modder. In Tanger vinden we al snel een bankcontact en kunnen we richting het binnenland trekken (verkeer was trouwens chaos alom waarbij regel 1 is dat er geen regels zijn en alleen de wet van de sterkste geldt). Op het plan staat de stad Chefchaouen waarbij er een kleine camping ligt waar we eerste eens een dagje tot rust gaan komen na de kilometerslag van de laatste dagen.

De camping in Chefchaouen waar de bomen sterker lijken dan dat ze zijn. Na het spannen van een waslijn en het hangen van de was besloot eentje ervan het te begeven en op onze camion te vallen, resultaat een deukje in het dak en eens goed verschoten want nog geen vijf minuten voordien stond ik op die plek waar de boom terecht kwam.

Deze boom dus, of wat er nog van overschiet. De andere bomen hielden stand en de was is dan uiteindelijk toch droog geraakt.

Het stadje Chefchouan was onze eerste onderdompeling in het Marokkaanse stadsleven, heel kleurrijk en toch wel spannend voor de eerste keer. By the way ook goed voor de conditie want het hele stadje ligt op een steile bergwand.

Na een dag rust gaat de rit verder richting Fès.

Een pitstop om een hapje te eten en eens te proeven van onze vers gekochte olijven.

Onderweg stoppen we nog aan de Romeinse site Volubilis, mooi om te zien maar jammer dat het geheel slecht onderhouden wordt, bij sommige stukken zijn de resten nog maar moeilijk te onderscheiden van het onkruid.

Waar zit ze nu weer?

Hier !!!

Cindy die zelf op olijven pluk gaat, waarbij al vlug blijkt dat de olijven niet zijn wat ze lijken, niet te eten dus.

De weg wordt verder gezet richting Fès.

Sinaasappel verkoop langs de weg:

Door de stad Meknes crossen.

Vandaag staat er de stad Fès op het programma, volgens veel Marokkanen de mooiste stad van Marokko, we zullen zien of ze gelijk hebben. We hebben een gids geregeld die ons heel de dag gaat animeren, we zijn benieuwd.

P.S.: bedankt voor de toffe berichtjes in het gastenboek, altijd fijn om dit hier te lezen :-)