1. De Inschrijving:

    Na de aankoop van de vrachtwagen stond eerst en vooral de invoerkeuring op het programma. Ik heb de wagen naar België gehaald met Duitse transitplaten die slechts 5 dagen geldig waren.  De bedoeling was om hem gelijk ingevoerd te krijgen als camper aangezien dat een hele hap in het budget scheelt wat betreft de verzekering. De belangrijkste voorwaarden waaraan hij moest voldoen om die goedkeuring te krijgen waren:

De precieze voorwaarden kan je terugvinden op : http://www.mobilit.fgov.be/data/div/immobin.pdf.  Aangezien de opbouw origineel een oude radiowagen was voldeed hij al aan drie van de vier voorwaarden, enkel een kookfornuis moest er nog geplaatst worden. Dit was dan ook mee de eerste aankoop die we deden voor de vrachtwagen.

Voor ik naar de keuring ging moest ik nog eventjes passeren bij de douane voor mijn roze papier (hetzelfde papier wat men krijgt indien men een wagen keurt voor verkoop) en een aantal stempeltjes. Kosten hiervan waren 20€, in mijn geval was het douane kantoor in Lommel het dichtst bijgelegen.

Vergezeld met dit papier en de originele Duitse Kraftfahrzeugbrief dan richting keuring (12 April 06) waarbij ik dan gelijk een aanvraag doe voor de goedkeuring te krijgen als camper. De vrachtwagen krijgt eerst een normale keuring, dan wordt hij volledig opgemeten en dat gaat echt héél ver (diameter van de assen, uitlaat, enz) en als kers op de taart mag je zelf dan buiten je remmen demonteren (voor de diameter van de trommel en breedte van de remschoen te kunnen meten) en ik kan jullie verzekeren dat dat bij een vrachtwagen geen pretje is. Het benodigde materiaal dient men zelf mee te nemen, men krijgt enkel een krik ter beschikking. Verder worden de nodige formulieren ingevuld om de goedkeuring te krijgen als alleenstaand geval. Kosten van deze eerste keuring waren 156€. Nu wordt het wachten op een bericht van de dienst inschrijvingen (FOD Mobiliteit en Vervoer).

9 Mei 06 krijg ik dan het eerste antwoord met het vriendelijke verzoek om 91,75€ over te maken voor het opmaken van de goedkeuringsaanvraag wat echter geenszins een garantie biedt voor een latere  goedkeuring.

31 Mei 06 is het dan zover, de goedkeuring ligt in de bus. Dat is toch al een hele zorg minder, onze 911 is nu officieel een camper. De volgende stap is nu terug naar de keuring gaan maar dan moeten eerst de remmen weer eens nagekeken worden want dat was de laatste keer niet in orde.

15 Juni 06 wordt keuringsdag, er stond deze keer niet veel volk op de keuring (Alken) en ik was dan ook vlot aan de beurt, was wel spannend want ik wist niet of de remmen nu in orde gingen zijn maar het verlossende antwoord kwam al snel, namelijk goedgekeurd. Daarna direct de administratieve keuring gedaan waar ik dan het officiële typeplaatje kreeg. De dienst inschrijvingen was jammer genoeg gesloten dus dat wordt nog eens terugkomen op een andere dag. Kosten van de keuring 18€.

21 Juni 06 terug naar de dienst inschrijvingen, wat men zeker niet mag vergeten mee te nemen is de originele Fahrzeugbrief en de Abmeldungsbrief die was ik de eerste keer vergeten. Nu is het alleen nog wachten op het inschrijvingsbewijs en dan moet ik opnieuw naar de keuring in een station naar keuze voor de definitieve keuring als zijnde camper.

22 Juni 06 lag het inschrijvingsbewijs al in de bus dus morgen weer een bezoekje brengen aan de keuring maar deze keer dan in Eksel aangezien dat voor ons dichterbij is dan Hasselt.

23 Juni 06: Het heeft niet mogen zijn, hij is weer afgekeurd voor de remmen, ik word er een beetje moedeloos van want een week geleden was alles nog in orde op de keuring in Alken en nu is het blijkbaar weer foute boel, allé dan weet ik weer wat te doen. Is trouwens ook de laatste keer geweest dat ik naar de keuring in Eksel ga, er was gewoon onnoemelijk veel volk. Voor de herkeuring moet ik jammer genoeg nog een keertje terug. Kosten van de keuring 80€.

26 Juni 06 terug naar de keuring en jawel hoor hij is eindelijk GOEDGEKEURD. Daar wordt er vanavond eentje op gedronken. Kosten van de keuring 20€ en van de drank weet ik helaas niet meer.