Het voertuig:                                 

 

01. Inschrijving 06. Isolatie 11. Verwarming en water
02. Opbouw strippen 07. Nieuw kleedje 12. Elektriciteit
03. Ontroesten 08. Vensters 14. Technisch onderstel
04. Doorgang 09. Cabine  
05. Aanpassingen allerlei 10. Interieur  

 

We zijn drie jaar in het bezit geweest van een Peugeot J5 met een Bürstner opbouw, waarvan we meer dan tevreden waren maar dit is jammer genoeg geen voertuig geschikt voor zulk een onderneming, dus met veel pijn in het hart hebben we dan besloten op hem te verkopen en op zoek te gaan naar een geschikte 4x4 mobilhome. Daar moet je toch een aantal compromissen voor sluiten.

Ofwel ga je voor een compacte 4x4 in het genre van Land Rover, Toyota Landcruiser, enz., met als belangrijkste voordelen:

 

    -    lager verbruik;

    -    lagere onderhoudskosten;

    -    lagere kosten voor een overzet met de boot;

    -    betere terreincapaciteiten (smallere wegen).

 

Ofwel ga je voor een 'lichte' vrachtwagen in het genre van Unimog, MAN, enz., met als belangrijkste voordeel de veel grotere ruimte.

 

Wij hebben uiteindelijk gekozen voor het laatste omdat we toch wel gesteld zijn op een beetje ruimte en onszelf niet voor een langere periode zagen rondreizen in een compacte 4x4. Gelijk reeds vermeld op de startpagina beschikten we niet over de nodige fondsen om over te gaan tot de aankoop van een kant en klare 4x4 camper zoals hiernaast afgebeeld en waarvan de nieuwprijs toch al snel in de ettelijke miljoenen oude Belgische frankskes loopt. We zijn op zoek gegaan naar een geschikt onderstel om dit nadien dan om te bouwen tot een 4x4 camper. De recentere vrachtwagens hebben ofwel te veel kilometers of zijn te jong waardoor de prijs weer aan de hoge kant ligt. Uiteindelijk zijn we dan terecht gekomen bij een Mercedes Kürzhauber (Kürzhauber is Duits voor korte motorkap). Een vrachtwagen met zeer simpele techniek die men bij wijze van spreken nog kan uit mekaar kan halen met een hamer en een schroevendraaier en niet overladen is met elektronica. Het is dan ook een voertuig wat men ginder kan herstellen en waarvan er nog wereldwijd onderdelen te verkrijgen zijn. Enkele technische kenmerken van de vrachtwagen:

 

    -    Type: Mercedes LA 911 B 

    -    Bouwjaar: 12/1981                          

    -    Motortype: OM352

    -    Vermogen en koppel: 130 PK / 363 Nm

    -    Cilinderinhoud: 5638 CC

    -    Gewicht ledig: 6500 Kg

    -    MTM: 8500 Kg

    -    Verbruik:  ± 15 L/Km (op gewone baan)

    -    Kilometerstand: 11247 Km

 

De ombouw:

 

    We hebben heel lang getwijfeld over de opbouw, zeker na het bezoek aan het Willy-Janssen treffen. Er waren een aantal mensen die ons aangeraden hadden om er een opbouw met sandwichplaten op te zetten omwille van gewichtsbesparing, meer stahoogte, betere isolatie en langere houdbaarheid.  Zo'n opbouw zou dan ook geplaatst worden op de vrachtwagen met behulp van een driepuntslagering wat dan ook weer resulteert in betere terreincapaciteiten.

    De prijs van een kale koffer uit sandwichplaten bedraagt voor onze grote minimum 15000€ ( http://www.ormocar.de) Dan moet je je natuurlijk de vraag gaan stellen of je dit echt nodig hebt of dat je het geld beter investeert in de binnen inrichting van de originele opbouw. Om financiële redenen kiezen we er toch voor om de originele opbouw te houden. Het kan natuurlijk altijd mooier, beter en groter maar het doel is uiteindelijk de reis en dit kan mits de nodige inventiviteit ook met deze opbouw. Optisch ziet hij er ook beter uit met de originele koffer, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

    Het plan van de binneninrichting is in mekaar geknutseld om zoveel mogelijk rendement te halen uit de oppervlakte die je hebt met als belangrijkste aandachtpunten: De gewichtsverdeling (zoveel mogelijk gewicht tussen de assen), het ruimtegevoel, een grote doorgang en zoveel mogelijk bergruimte. Deze puzzel is eigenlijk zo goed als rond. Hieronder zie je een afbeelding van hoe de indeling er ongeveer gaat uitzien.